Ogólne wymagania egzaminacyjne
I.
Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na
bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów
reprezentowania informacji.
II.
Programowanie i rozwiązywanie problemów z
wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i
programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie
informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
III.
Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i
sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i
sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
IV.
Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak:
komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w
projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
I.
Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie
problemów.
Poziom podstawowy. Zdający:
1)
planuje kolejne kroki rozwiązywania problemu, z
uwzględnieniem podstawowych etapów myślenia komputacyjnego (określenie
problemu, definicja modeli i pojęć, znalezienie rozwiązania, zaprogramowanie i
testowanie rozwiązania).
2)
stosuje przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin
algorytmy poznane w szkole podstawowej oraz algorytmy:
a)
na liczbach: badania pierwszości liczby, zamiany
reprezentacji liczb między pozycyjnymi systemami liczbowymi, działań na
ułamkach z wykorzystaniem
NWD i NWW,
b)
na tekstach: porównywania tekstów, wyszukiwania wzorca
w tekście metodą naiwną, szyfrowania tekstu metodą Cezara i przestawieniową,
c)
porządkowania ciągu liczb: przez wstawianie i metodą
bąbelkową,
d)
obliczania wartości elementów ciągu metodą iteracyjną i
rekurencyjną, w tym wartości elementów ciągu Fibonacciego.
3)
wyróżnia w problemie podproblemy i charakteryzuje:
metodę połowienia, stosuje podejście zachłanne i rekurencję;
4)
porównuje działanie różnych algorytmów dla wybranego
problemu, analizuje algorytmy na podstawie ich gotowych implementacji;
5)
sprawdza poprawność działania algorytmów dla
przykładowych danych.
Poziom rozszerzony. Zdający
spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1)
w zależności od problemu rozwiązuje go, stosując metodę
wstępującą lub zstępującą;
2)
do realizacji rozwiązania problemu dobiera odpowiednią
metodę lub technikę algorytmiczną i struktury danych;
3)
objaśnia dobrany algorytm, uzasadnia poprawność
rozwiązania na wybranych przykładach danych i ocenia jego efektywność;
4)
ilustruje i wyjaśnia rolę pojęć, obiektów i operacji
matematycznych w projektowaniu rozwiązań problemów informatycznych i z innych
dziedzin, posługuje się pojęciem logarytmu;
5)
przedstawia sposoby reprezentowania w komputerze
znaków, liczb, wartości logicznych;
6)
objaśnia sposoby wykonywania przez komputer działań
arytmetycznych i operacji logicznych.
II.
Programowanie i rozwiązywanie problemów z
wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Poziom podstawowy. Zdający:
1)
projektuje i programuje rozwiązania problemów z różnych
dziedzin, stosuje przy tym: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne
i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje z parametrami
i bez parametrów, testuje poprawność programów dla różnych danych; w
szczególności programuje algorytmy z punktu I.2);
2)
do realizacji rozwiązań problemów prawidłowo dobiera
środowiska informatyczne, aplikacje oraz zasoby;
3)
przygotowuje opracowania rozwiązań problemów,
posługując się wybranymi aplikacjami:
a)
tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i
wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne,
uwzględniając wielkość i jakość obrazów,
b)
gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli
arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od
rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie
wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych
narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych,
c)
wyszukuje informacje, korzystając z bazy danych opartej
na co najmniej dwóch tabelach, definiuje relacje, stosuje filtrowanie,
formułuje kwerendy,
d)
tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami,
wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem
stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron;
potrafi opublikować własną stronę w internecie;
4)
wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia
ich przydatność oraz wykorzystuje do rozwiązywania problemów.
Poziom rozszerzony. Zdający
spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1)
projektuje i tworzy rozbudowane programy w procesie
rozwiązywania problemów, wykorzystuje w programach dobrane do algorytmów
struktury danych, w tym struktury dynamiczne i korzysta z dostępnych bibliotek
dla tych struktur;
2)
stosuje zasady programowania strukturalnego do
rozwiązywania problemów;
3)
sprawnie posługuje się zintegrowanym środowiskiem
programistycznym przy pisaniu, uruchamianiu i testowaniu programów;
4)
przygotowując opracowania rozwiązań złożonych
problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a)
stosuje właściwe formaty plików graficznych,
b)
stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w
zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości
wbudowanego języka programowania,
c)
projektuje i tworzy relacyjną bazę złożoną z wielu
tabel oraz sieciową aplikację bazodanową dla danych związanych z rozwiązywanym
problemem, formułuje kwerendy, tworzy i modyfikuje formularze oraz raporty,
stosuje język SQL do wyszukiwania informacji w bazie i do jej modyfikacji,
uwzględnia kwestie integralności danych, bezpieczeństwa i ochrony danych w
bazie.
I + II. Poziom rozszerzony.
Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1)
zapisuje za pomocą listy kroków, schematu blokowego lub
pseudokodu, i implementuje w wybranym języku programowania, algorytmy poznane
na wcześniejszych etapach oraz algorytmy:
a)
algorytm Euklidesa w wersji iteracyjnej i rekurencyjnej
wraz z zastosowaniami,
b)
znajdowania określonego elementu w zbiorze: elementu w
zbiorze uporządkowanym metodą binarnego wyszukiwania,
c)
generowania liczb pierwszych metodą sita Eratostenesa,
d)
sortowania ciągu liczb przez scalanie,
e)
wyznaczania miejsc zerowych funkcji metodą połowienia,
f)
obliczania przybliżonej wartości pierwiastka
kwadratowego,
g)
obliczania wartości wielomianu za pomocą schematu
Hornera,
h)
szybkiego potęgowania liczb w wersji iteracyjnej i
rekurencyjnej,
2)
wykorzystuje znane sobie algorytmy przy rozwiązywaniu i
programowaniu rozwiązań następujących problemów:
a)
rozkładania liczby na czynniki pierwsze,
b)
wykonywania działań na liczbach w systemach innych niż
dziesiętny,
c)
znajdowania w ciągu podciągów o różnorodnych
własnościach, np. najdłuższego spójnego podciągu niemalejącego, spójnego
podciągu o największej sumie,
d)
zamiany wyrażenia na postać w odwrotnej notacji
polskiej i obliczanie jego wartości na podstawie tej postaci,
3)
objaśnia, a także porównuje podstawowe metody i
techniki algorytmiczne oraz struktury danych, wykorzystując przy tym przykłady
problemów i algorytmów, w szczególności:
a)
wyszukiwanie elementów liniowe i przez połowienie (do
znajdowania elementów w zbiorze, sortowania przez wstawianie, przybliżonego
rozwiązywania równań),
b)
rekurencję (do generowania ciągów liczb, potęgowania,
sortowania liczb, generowania fraktali),
c)
metodę dziel i zwyciężaj (sortowanie przez scalanie i
szybkie),
d)
podejście zachłanne,
e)
programowanie dynamiczne,
f)
struktury dynamiczne: stos, kolejka, lista (do
realizacji algorytmu ONP).
III. Posługiwanie
się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Poziom podstawowy. Zdający:
1)
rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów
operacyjnych;
2)
charakteryzuje sieć internet, jej ogólną budowę i
usługi, opisuje podstawowe topologie sieci komputerowej, przedstawia i
porównuje zasady działania i funkcjonowania sieci komputerowej typu
klient-serwer, peer-to-peer, opisuje sposoby identyfikowania komputerów w
sieci.
Poziom rozszerzony. Zdający
spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto opisuje
warstwowy model sieci komputerowej oraz model sieci internet, opisuje
podstawowe funkcje urządzeń i protokoły stosowane w przepływie informacji i w
zarządzaniu siecią;
IV. Rozwijanie
kompetencji społecznych.
Poziom podstawowy. Zdający:
1)
podaje przykłady wpływu informatyki i technologii
komputerowej na najważniejsze sfery życia osobistego i zawodowego; korzysta z
wybranych e-usług; przedstawia wpływ technologii na dobrobyt społeczeństw i
komunikację społeczną;
2)
objaśnia konsekwencje wykluczenia i pozytywne aspekty
włączenia cyfrowego; przedstawia korzyści, jakie przynosi informatyka i
technologia komputerowa osobom o specjalnych potrzebach;
3)
bezpiecznie buduje swój wizerunek w przestrzeni
medialnej;
4)
poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów
udostępnionych na platformach do e-nauczania.
Poziom rozszerzony. Zdający
spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto przygotowuje
się do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia, głównie
informatycznego, z myślą o przyszłej karierze zawodowej.
V. Przestrzeganie
prawa i zasad bezpieczeństwa.
Poziom podstawowy. Zdający:
1)
postępuje zgodnie z zasadami netykiety oraz regulacjami
prawnymi dotyczącymi: ochrony danych osobowych, ochrony informacji oraz prawa
autorskiego i ochrony własności intelektualnej w dostępie do informacji; jest
świadomy konsekwencji łamania tych zasad;
2)
respektuje obowiązujące prawo i normy etyczne dotyczące
korzystania i rozpowszechniania oprogramowania komputerowego, aplikacji cudzych
i własnych oraz dokumentów elektronicznych;
3)
stosuje dobre praktyki w zakresie ochrony informacji
wrażliwych (np. hasła, pin), danych i bezpieczeństwa systemu operacyjnego,
objaśnia rolę szyfrowania informacji;
4)
opisuje szkody, jakie mogą spowodować działania
pirackie w sieci, w odniesieniu do indywidualnych osób, wybranych instytucji i
całego społeczeństwa.
Poziom rozszerzony. Zdający
spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1)
objaśnia rolę technik uwierzytelniania, kryptografii i
podpisu elektronicznego w ochronie i dostępie do informacji;
2)
omawia znaczenie algorytmów szyfrowania i składania
podpisu elektronicznego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz