Klasy w C++ to bardzo ważne narzędzie w programowaniu obiektowym. Klasa grupuje zmienne i funkcje w jedną całość, tworząc nowy typ danych. Zastosowanie klas w rozbudowanych programach znacznie porządkuje ich strukturę.
Klasa w C++ jest bardzo podobna do struktury. Właściwie istnieją między nimi tylko dwie różnice: inne słowo kluczowe podczas deklaracji oraz domyślny dostęp do składników.
W strukturze wszystkie jej składniki są domyślnie publiczne, tzn. można się do nich odwołać z poza ciała struktury. W klasach wszystkie składniki są domyślnie prywatne, chyba że programista będzie chciał inaczej.
Klasy tworzy się używając słowa kluczowego class, nazwy klasy oraz ciała klasy zawartego w klamrach. Tak wygląda schemat budowy klasy:
Oto przykład klasy o nazwie osoba:
W powyższej klasie znajduje się 6 pól, w których deklarujemy zmienne podając ich typ i nazwę oraz dwie metody: WypiszImie, WypiszPesel.
Definiując dostęp do składników klasy używamy 3 słów kluczowych:
- public - dostęp do składników klasy jest dozwolony wszędzie, nawet z poza ciała klasy
- private - dostęp do składników klasy jest zabroniony z poza ciała klasy
- protected - dostęp do składników klasy jest dozwolony tylko z ciała klasy (tak jak private) oraz w klasach pochodnych naszej klasy bazowej
Aby zastosować operatory dostępu, po prostu poprzedzamy nimi odpowiednie składniki:
Operatory dostępu służą jedynie do projektowania klas zgodnych z pewnymi założeniami programisty. Generalna zasada jest taka, że ważne dla klasy pola powinny być prywatne.
Za niedługo drugi pojawi się post w którym opiszę w jaki sposób tworzymy obiekty klas..
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz