Cytat

" Prawdziwym niebezpieczeństwem nie jest to, że komputery zaczną myśleć jak ludzie ale to, że ludzie zaczną myśleć jak komputery" - S. J. Harris

czwartek, 2 listopada 2023

WebQuest jako metoda pracy na lekcji



WebQuest to projektowa metoda pracy na lekcji oparta na zapytaniach, zorientowanej na uczniowskie badania w oparciu o instrukcję umieszczoną na stronie internetowej. Głównym źródłem informacji w badaniach uczestników projektu jest Internet. Źródła online mogą być uzupełnione materiałami podręcznymi.

WebQuesty najczęściej jest stworzony w postaci strony internetowej na której szczegółowo opisane jest zadanie dla zespołu/zespołów, kryteria oceny oraz źródła w postaci linków i odnośników do innych stron internetowych lub zasobów. W uproszczonej wersji WebQuest można także stworzyć za pomocą innych programów, w tym prostych dokumentów przetwarzania tekstu, które zawierają linki do stron internetowych.


WebQuesty różnią się od innych zadań opierających się na wykorzystaniu zasobów Internetu czterema cechami:
  1. Opierają się na pracy w klasie.
  2. Kładą nacisk na myślenie wyższego rzędu (takie jak analiza, kreatywność lub krytyka) zamiast tylko zdobywania informacji.
  3. Nauczyciel wybiera źródła, kładąc nacisk na wykorzystanie informacji, a nie tylko ich zbieranie.
  4. Polegają na pracy grupowej, a zadanie często jest dzielone na role.

Jakie są zalety WebQuestów?

  • Rozwija kompetencje 4K: WebQuest kształci kreatywność, kooperację, komunikatywność i krytyczne myślenie uczniów, które są niezbędne w dzisiejszym świecie.
  • Angażuje uczniów: WebQuest pobudza zainteresowanie uczniów tematem i zachęca ich do samodzielnej pracy badawczej i analizy źródeł informacji.
  • Wykorzystuje Internet: WebQuest wykorzystuje bogactwo i różnorodność materiałów dostępnych w sieci, co ułatwia dostosowanie projektu do potrzeb i poziomu uczniów.
  • Strukturuje proces: WebQuest zawiera jasne i przemyślane etapy pracy, które pomagają uczniom zorganizować się i osiągnąć oczekiwany rezultat.
  • Trwałość: WebQuest, choć jego przygotowanie może zająć trochę czasu, to może być wykorzystywany wielokrotnie, a przy stosownej modyfikacji można go dostosowywać do różnego poziomu uczniów.

Najważniejsze wady WebQuestów:

  • Wymaga dostępu do Internetu: WebQuest wymaga dostępu do Internetu, co może stanowić problem w przypadku szkół, które nie mają odpowiedniego wyposażenia technicznego lub nie mają dostępu do sieci.
  • Wymaga czasu: WebQuest wymaga czasu na przygotowanie, przeprowadzenie i ocenę pracy uczniów. Może to być problematyczne, szczególnie w przypadku szkół, w których nauczyciele mają ograniczony czas na przygotowanie lekcji.
  • Wymaga umiejętności technicznych: WebQuest wymaga od uczniów umiejętności korzystania z komputera i Internetu. Niektórzy uczniowie mogą mieć trudności z obsługą komputera lub nie mieć dostępu do Internetu poza szkołą.
  • Może być trudny do oceny: WebQuest może być trudny do oceny, ponieważ każdy projekt jest inny i może wymagać innej metody oceny. Nauczyciel musi być w stanie określić, jakie kryteria będą stosowane do oceny projektów uczniów i jakie będą wyniki końcowe.
Jeżeli nie wiesz jak się zabrać do przygotowanie WebQuestu, poniżej znajdziesz kilka wskazówek na udany i ciekawy projekt.

Przepis na udany WebQuest:

  1. Wybierz temat: Wybierz temat, który jest interesujący dla uczniów i związany z programem nauczania. Upewnij się, że temat jest odpowiednio dopasowany do poziomu trudności i wieku uczniów.
  2. Zdefiniuj cele: Zdefiniuj cele, jakie chcesz osiągnąć za pomocą WebQuestu. Cele powinny być jasne, zrozumiałe i łatwe do osiągnięcia.
  3. Wybierz źródła: Wybierz źródła, z których będą korzystać uczniowie. Upewnij się, że źródła są wiarygodne i dostępne dla uczniów.
  4. Zaprojektuj zadania: Zaprojektuj zadania, które pomogą uczniom osiągnąć cele. Zadania powinny być zróżnicowane i dostosowane do poziomu trudności i wieku uczniów.
  5. Zaprojektuj etapy pracy: Zaprojektuj etapy pracy, które pomogą uczniom zorganizować swoją pracę i osiągnąć cele. Etapy powinny być jasne, zrozumiałe i łatwe do wykonania.
  6. Przetestuj WebQuest: Przetestuj WebQuest przed przeprowadzeniem go na lekcji. Upewnij się, że wszystko działa poprawnie i że zadania są odpowiednio dopasowane do poziomu trudności i wieku uczniów.
  7. Oceń pracę uczniów: Oceń pracę uczniów zgodnie z kryteriami, które zostały określone na początku projektu. Oceń pracę uczniów w sposób obiektywny i sprawiedliwy.
Webquest powinien być zbudowany wokół interesujących źródeł oraz zadań, które są osiągalne dla uczniów. Jednocześnie powinien odpowiadać tematom, którymi dorośli zajmują się na co dzień jako badacze, pracownicy czy obywatele kraju i świata.

Webquest powinien też angażować myślenie na wysokim poziomie, by uczniowie mogli syntezować, analizować, rozwiązywać problemy, formułować sądy, dokonywać ewaluacji oraz pobudzać kreatywność.

Należy pamiętać, że Webquest nie powinien być jedynie zbiorem źródeł czy ćwiczeń zgromadzonych w internecie. Wtedy nie będzie się niczym różnić od pracy z przysłowiowym „podręcznikiem”.

Narzędzia ułatwiające stworzenie WebQuestu:

  • WebQuest Creator: Jest to darmowe narzędzie online, które umożliwia tworzenie WebQuestów bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej. Narzędzie oferuje wiele szablonów i gotowych elementów, które można wykorzystać w projekcie.
  • Zunal WebQuest Maker: Jest to narzędzie online, które umożliwia tworzenie WebQuestów. Narzędzie oferuje wiele funkcji, takich jak dodawanie multimediów, edycja tekstu i grafiki, a także możliwość udostępniania projektu w sieci.
  • WebQuest Generator: Aplikacja ta powstała z myślą o osobach, które chcą tworzyć WebQuest w postaci strony internetowej, w sposób szybki, przejrzysty i prosty.
  • Multidict, Wordlink and Clilstore - Tools for CLIL
  • https://www.blogger.com/

Przykładowe WebQuesty:

Temat: Bezpieczeństwo w sieci

Cele: Uczniowie poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci oraz nauczą się, jak chronić swoje dane osobowe przed niepowołanym dostępem.

Źródła:
Bezpieczny Internet
Ochrona danych osobowych

Zadanie problemowe:
Twoja szkoła planuje zorganizować kampanię edukacyjną na temat bezpieczeństwa w sieci. Twoim zadaniem jest przygotowanie plakatu, który przyciągnie uwagę uczniów i zachęci ich do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sieci. 

Plakat powinien zawierać:
  • Krótkie i zwięzłe informacje na temat zagrożeń w sieci i sposobów ich unikania.
  • Przykłady sytuacji, w których należy zachować szczególną ostrożność.
  • Praktyczne wskazówki, jak chronić swoje dane osobowe przed niepowołanym dostępem.
Przygotuj swój projekt plakatu i przedstaw go przed klasą.

Temat: Zmiany klimatu a ekosystemy

Cele: Uczniowie poznają wpływ zmian klimatu na ekosystemy i nauczą się, jakie działania można podjąć, aby ograniczyć negatywne skutki tych zmian.

Źródła:
Globalna ocena stanu zagrożenia bioróżnorodności i funkcji ekosystemów
Zmiany klimatu a ekosystemy

Zadanie badawcze:
Twoja szkoła planuje zorganizować kampanię edukacyjną na temat wpływu zmian klimatu na ekosystemy. Twoim zadaniem jest przeprowadzenie badania na temat wpływu zmian klimatu na ekosystemy w Twojej okolicy. 

Badanie powinno zawierać:
  • Opis ekosystemów, które występują w Twojej okolicy.
  • Analizę wpływu zmian klimatu na te ekosystemy.
  • Przykłady działań, które można podjąć, aby ograniczyć negatywne skutki zmian klimatu na ekosystemy.
  • Wnioski i rekomendacje dotyczące ochrony środowiska w Twojej okolicy.
Przeprowadź swoje badanie i przedstaw wyniki przed klasą.

Temat: Street art

Cele: Uczniowie poznają historię street artu, techniki i style, a także nauczą się, jakie działania można podjąć, aby popularyzować street art w swojej okolicy.

Źródła:
Street Art Utopia
Street Art News
Street Art Bio

Zadanie problemowe:
Twoja szkoła planuje zorganizować festiwal street artu w swojej okolicy. Twoim zadaniem jest przygotowanie projektu, który przyciągnie uwagę uczniów i zachęci ich do udziału w festiwalu. 

Projekt powinien zawierać:
  • Opis street artu, który występuje w Twojej okolicy.
  • Analizę technik i stylów street artu, które występują w Twojej okolicy.
  • Przykłady działań, które można podjąć, aby popularyzować street art w swojej okolicy.
  • Wnioski i rekomendacje dotyczące organizacji festiwalu street artu w Twojej okolicy.
Przygotuj swój projekt i przedstaw go przed klasą.

A już niebawem będą dostępne moje WebQuesty na tym blogu...


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz