W dniach 22-24 września 2023 roku odbyła się XIX Konferencja “Informatyka w Edukacji” w Toruniu. Konferencja ta jest wydarzeniem cyklicznym, stałym punktem na mapie edukacji informatycznej szkolnej i uniwersyteckiej w kraju. Współorganizatorami konferencji są Wydział Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu oraz Oddział Kujawsko-Pomorski Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Motywem przewodnim tegorocznej edycji była “Edukacja informatyczna - wyzwania współczesnego świata”. W trakcie konferencji poruszono wiele kwestii dotyczących zmian w polskiej edukacji, w tym wyzwania związane z nauczaniem sztucznej inteligencji, a także nowe technologie w edukacji.
- metodyka informatyki a sztuczna inteligencja
- metodyka wykorzystania myślenia komputacyjnego na innych przedmiotach
- kompetencje cyfrowe a edukacja
- praca z uczniem uzdolnionym informatycznie
- kształcenie zawodowe informatyków
- cyberbezpieczeństwo edukacji
- projekty dla edukacji i ich efektywność
- nauczyciel przewodnikiem i doradcą ucznia
- kształcenie wysokiej klasy specjalistów
Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w coraz większym stopniu. Każdego dnia pojawiają się nowe aplikacje, które ją wykorzystują. Nasi uczniowie są nią zainteresowani i z ciekawością poznają jej możliwości. Współczesny nauczyciel musi przynajmniej nadążać za zmianami związanymi z rozwojem nowych technologii i być przygotowanym na nieustanne zmiany ...w całkiem niedalekiej przyszłości kolejnym wyzwaniem dla edukacji z pewnością staną komputery kwantowe.
Komputery kwantowe to niezwykle fascynujący temat, który podobnie jak AI może mieć duży wpływ na edukację i naukę. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, polecam Ci zapoznać się z tymi źródłami:Jaka jest zatem rola nauczyciela w edukacji cyfrowej?
- obejmuje nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także inspirowanie, motywowanie, wspieranie i ocenianie uczniów w ich procesie uczenia się
- nauczyciel w edukacji cyfrowej powinien być otwarty na zmiany, gotowy do uczenia się i korzystania z nowych technologii, a także świadomy ich zalet i zagrożeń
- nauczyciel powinien także kształtować u uczniów kompetencje cyfrowe, takie jak myślenie komputacyjne, programowanie, cyberbezpieczeństwo czy krytyczna ocena informacji
- nauczyciel powinien również uwzględniać w swojej pracy indywidualne potrzeby, zainteresowania i potencjał uczniów, a także współpracować z innymi nauczycielami, rodzicami i ekspertami
Wszystkie wykłady, warsztaty oraz debaty które odbyły się podczas tegorocznej konferencji Informatyka w Edukacji w Toruniu były niezwykle ciekawe i wartościowe.
Oto kilka zdjęć z tego wydarzenia: